Veľká noc sa slávi prvú nedeľu po prvom splne mesiaca po
jarnej rovnodennosti. Veľkonočná nedeľa je pohyblivým sviatkom a môže
pripadnúť na čas od druhej polovice marca do konca apríla.
V tradičnej kultúre sa so sviatkami Veľkej noci spájali obyčaje spojené s príchodom jari:
- voda mala očistný, ale i ozdravujúci charakter, preto na Zelený štvrtok, Veľký piatok a Bielu sobotu bolo časté umývanie sa ľudí v potoku ešte pred východom slnka. Dievčatá verili, že po takomto umytí budú čerstvé ako lastovičky, nebudú mať pehy na tvári a ak si umyjú vlasy, rýchlejšie im budú rásť. Spievali:
"Vodička čistučká, Kristova matička,omývaš brehy, korene, omývaj i mňa,biedne, hriešne stvorenie."Veľkonočnú vodu zamurovali do základov nového domu, aby sa jeho stavba a život v ňom vydarili. Vykropili ňou stajňu, keď sa krava otelila. Gazdiné pred východom slnka museli poumývať všetok riad a najmä nádoby na mlieko, aby kravy dobre dojili. Taktiež všetko riadne pozametať a vyniesť smeti von, aby sa v dome nedržal hmyz. - oheň mal magicko – očistný charakter a pomáhal zaháňať nečisté sily. S uhlíkmi z tohto ohňa sa tri razy obehol dom, aby bol chránený pred povodňou. Popol sypali na oziminy, aby ich nezničili búrky.
- konzumácia mäsa po štyridsaťdňovom pôste mala zabezpečiť hojnosť v nasledujúcom období
- v niektorých častiach Slovenska sa dodnes pripravuje obradový koláč (paska). Má okrúhly tvar a symbolizuje hojnú úrodu.
- dobytok si tiež užil svoje - všetko to malo slúžiť na jeho ochranu pred neduhmi a zveľadenie: koňom uviazali červenú niť do chvosta - ochranu pred urieknutím, kravu tri razy utreli mužskými gaťami, aby bola plodná a pysk jej natreli slaninou, aby sa nezdula. Dobytok ešte v stajni pošúchali vajcom, pokropili svätenou vodou a vyháňali bodliakom. Na prah stajne položili vajce a ak ho niektorá krava rozbila, bola to predzvesť jej rýchleho uhynutia.
- zeleni a čerstvým vetvičkám bola pripisovaná schopnosť prinavrátiť životnú silu a zabezpečiť zdravie
Keďže sa "vďaka" dlhej tohtoročnej zime zelene tak skoro asi nedočkáme, rozzelenali sme si aspoň našu triedu:
V noci zo Zeleného štvrtka na
Veľký piatok
sa schádzali strigy. Ľudia predpokladali, že škodlivá činnosť stríg a strigôňov
bola namierená predovšetkým proti dobytku, a preto natierali večer dvere stajní
kolomažou alebo cesnakom. Aby kravám niektorá striga nepočarila, mala gazdiná
urobiť venček zo šípového prútia a o polnoci mlieko cezeň precediť.
Takéto veľkonočné venčeky sme sa naučili pliesť aj my. Hoci neboli zo šípového prútia, po namaľovaní dokázali ozdobiť každú domácnosť.
Gazdovia na Veľký piatok zvyčajne robievali značkovanie oviec, pretože verili, že ovce menej cítia bolesť a rany sa im rýchlejšie zahoja. Tak ako sa mali rýchlo hojiť rany zvieratám, takisto rýchlo sa mali hojiť poškodené miesta na rastlinách - preto sa v tento deň štepili mladé stromčeky.
Čarodejnú atmosféru veľkonočného obdobia
sa usilovali využiť aj vydajachtivé dievčatá. Napríklad hádzali do vody malé
jedľové vetvičky. Ak ich niesla voda po prúde, mali sa vydať vo vlastnej obci.
Ak vetvičku stočil vír iným smerom, mali sa dostať za nevesty inam.
Na Bielu sobotu sa ľudia venovali vareniu a pečeniu obradných jedál. Bola to bravčovina, často sa varila šunka. Masť zo šunky odkladali na liečenie rán a mnohí verili, že chráni aj pred hadím uštipnutím. Vo viacerých oblastiach pripravovali na Veľkú noc jahňa, v južných častiach stredného a západného Slovenska dosiaľ pečú baránka z masy pripravenej z vajec, žemlí a klobásy. Keď gazdiná vymiesila cesto, neočistila si ruky a išla pohladkať stromy, ktoré mali v tom roku prvý raz zarodiť, alebo ktoré dávali málo ovocia. Najviac sa však všade jedli vajíčka.
Veľkonočná
nedeľa ukončovala štyridsaťdňový pôst, na rannej omši sa posväcovali
jedlá. Kto sa vraj prvý vrátil z omše domov, tomu prvému mala dozrieť
úroda na poli a prvý mal ukončiť poľnohospodárske práce. Po príchode
domov začala spoločná konzumácia jedál, prestretý stôl hojnosťou
pripomínal štedrovečerný stôl. Zvyšky z posvätených jedál (škrupiny,
kosti) sa v žiadnom prípade nesmeli zahodiť. Zakopávali sa na poli,
alebo primiešali do potravy pre dobytok, prípadne spálili v peci.
Veľkonočný
pondelok je posledným dňom sviatku Veľkej noci. Tento deň je spájaný
s takzvanou kupačkou (východné Slovensko), šibačkou (západné Slovensko).
Mládenci v skorých ranných hodinách chodievali v skupinách a oblievali
mladé dievčatá vodou, ktorá mala magickú funkciu a mala zabezpečiť nielen zdravie, ale i krásu. V dome im ponúkli pripravené pohostenie
(koláče, vajcia, pálenku) a obdarovali maľovaným vajíčkom. V súčasnosti
kupači navštevujú prevažne iba najbližšiu rodinu, vodu častokrát
nahradila voňavka a namiesto kraslíc sú obdarovávaní peniazmi alebo
naturálnymi darmi.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára